*Historia w pigułce |
Pisarze epoki odrodzenia często wysuwali propozycje reformy Rzeczypospolitej. Naczelnym, choć nigdzie nie sformułowanym postulatem intelektualistów było porównanie idealnego ustroju państwa do tego ustroju, jaki istniał w rzeczywistości, po to, aby wysunąć konkretne wnioski dotyczące poprawy. Problem
odnowy kraju podjął Andrzej Frycz Modrzewski w utworze "O poprawie
Rzeczypospolitej". Dzieło to zawiera całość najważniejszych reform
ustrojowych koniecznych do wprowadzenia, jeśli mają być wykonane
historyczne zadania tego pokolenia, które po raz pierwszy w dziejach
miało możliwość stworzenia państwa już naprawdę nowożytnego. Modrzewski
zdawał sobie sprawę, że przeprowadzenie reform w XVI-wiecznej Polsce
było możliwe jedynie poprzez rozważne i mądre działania króla i
szlachty, do nich więc kierował swoje dzieło. Wykazał w nim konieczność
reform i sposób ich przeprowadzenia. Wiedział, że pozbawienie szlachty
przodującej roli w rządach państwem jest niemożliwe. Wielokrotnie
natomiast występował przeciw przywilejom rodowym, wynikającym z
pochodzenia szlacheckiego - szczególnie przy obsadzaniu wysokich
stanowisk państwowych i kościelnych. Uważał, że decydować o tym powinna
jedynie przydatność samej osoby do zajmowania danego stanowiska, jej
wiedza, mądrość i uczciwość, czyli to, co wówczas określano mianem
"cnoty". Modrzewski zdawał sobie sprawę, że zrównanie wszystkich stanów
w prawach publicznych było nierealne ze względu na sytuację społeczną w
Rzeczypospolitej. Natomiast gwałtownie występował przeciw nierówności
prawa karnego. W księdze II pisał: " Czyż nie jest jakimś potwornym
dziwem to, co się u nas praktykuje, że mianowicie z tych samych ludzi,
mieszkających z sobą pospołu w jednej Rzeczypospolitej, jedni za to samo
płacą głową, za co innych traktuje się najbardziej pobłażliwie?". Ta
uwaga dotyczyła kary za zabójstwo. W XVI-wiecznej Rzeczypospolitej za to
przestępstwo głową odpowiadał przestępca stanu niższego, jeśli zabił
szlachcica. Ten natomiast pozostawał bezkarny, jeśli pozbawił życia
któregoś ze swoich poddanych. Wiele
uwagi poświęca Modrzewski także reformie szkolnictwa. Wychodząc z
założenia, że kraj jest tym potężniejszy im więcej w nim wykształconych
obywateli, pisarz podkreśla wagę zawodu nauczyciela. Jest on nie tylko
osobą, która przekazuje wiedzę, ale, co najważniejsze, wychowawcą, od
którego zależy przyszłe życie człowieka, wartości, jakim będzie on
hołdował.
Pisarz zajmował się także pochodzeniem zła. Twierdził, że człowiek
jest z natury dobry, a złe postępowanie wypływa z niewiedzy. Dlatego za
ważne uważał wpajanie obywatelom Rzeczypospolitej dobrych obyczajów i
właściwych modeli postępowania już od najmłodszych lat. Według
Modrzewskiego właśnie sprawiedliwe prawa, mądre wychowanie i
zachowywanie dobrych obyczajów wśród obywateli są gwarantami potęgi
państwa.
Innym pisarzem, któremu drogie były losy państwa, był Mikołaj Rej. W
"Krótkiej rozprawie" ujawnił ostry konflikt między stanami, których
przedstawicieli wprowadził na karty utworu. Trzej typowi bohaterowie
reprezentują trzy główne stany ówczesnej Polski: szlachtę,
duchowieństwo, chłopstwo. Toczą między sobą spór, w którym głównymi
przeciwnikami są Pan i Pleban. Pan szuka sprzymierzeńca w osobie Wójta i
występuje przeciw zaniedbywaniu przez kler swoich obowiązków. Wytyka
księdzu nieuctwo, zarzuca chciwość w ściąganiu danin. Pleban natomiast
zarzuca Panu prywatę, wyzysk chłopów, przekupstwo sędziów. Wszystkie te
bezprawia i nadużycia dają się we znaki chłopom. To warstwa najbardziej
pognębiona, żyjąca w najtrudniejszych warunkach. Autor wyraża ten
problem w słowach Wójta:
|
*Zajęcia pozalekcyjne
*Sztuka (prezentacja) *Geografia *Historia
|