*Strona Główna
*Dane Adresowe
*Dyrekcja Szkoły
*Nauczyciele
*Rada Rodziców
*Samorząd Uczniowski
*Rozkład Dzwonków
*Plan Lekcji
*Historia w pigułce*O patronie
*Kalendarium
*Historia założenia
|
WŁADZA W POLSCE
Władzę w Polsce dzielimy na:
wykonawcza
ustawodawcza
sądowniczą
Władzę
wykonawcza sprawuje prezydent i rząd; ich pozycja jest w
sposób wyra�cny oddzielona. Prezydent jest głowa państwa;
wyłania go naród w wyborach powszechnych na 5-letniš kadencję; nie
ponosi odpowiedziano�ci politycznej przed sejmem (nie może być odwołany
wskutek negatywnej oceny jego polityki); w razie naruszenia konstytucji,
ustawy lub popełnienia przestępstwa Zgromadzenie Narodowe może go
postawić w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu; w Polsce konstytucja
nie przewiduje urzędu wiceprezydenta w razie konieczna�ci zastępstwo
prezydenta sprawuje Marszałek Sejmu, a gdy jest to niemożliwe Marszałek
Senatu; polska prezydentura przeszła zdecydowana ewolucję; urząd ten
przywrócono w 1989, nadając prezydentowi pozycję silna i niezależna od
sejmu. Natomiast Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej ograniczyła jego
rolę i zadania. Prezydent jest najwyższym przedstawicielem państwa,
czuwa nad przestrzeganiem konstytucji, stoi na straży suwerenno�ci i
integralna�ci państwa; ma wiele uprawnień w stosunku do parlamentu
(m.in. zarządzanie wyborów, inicjatywa ustawodawcza, weto ustawodawcze,
rozwiązanie sejmu), rządu (m.in. jego powoływanie) oraz sadów (m.in.
powoływanie sędziów, prawo łaski), a także w sprawach polityki
zagranicznej (ratyfikacja umów międzynar.) i obronno�ci państwa
(zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi, wprowadzanie stanu wojennego i
wyjątkowego). Do ważono�ci aktów prawnych prezydenta konieczne jest
uzyskanie kontrasygnaty (podpisu) premiera, który w ten sposób przejmuje
za nie odpowiedziano�ć wobec sejmu; konstytucja wymienia listę aktów
zwolnionych z obowiązku kontrasygnaty. Rada Ministrów
(rząd) składa się z prezesa (premiera), wicepremierów i ministrów
(resortowych oraz tzw. ministrów bez teki). Prezydent desygnuje premiera
i na jego wniosek powołuje Radę Ministrów, następnie konieczne jest
uzyskanie wotum zaufania od sejmu. Jeżeli procedura ta nie przyniesie
skutku, to prawo wyboru premiera i rządu przechodzi na sejm, jeżeli nie
uda się to w ciągu 14 dni, prezydent powołuje rząd, a je�li nie uzyska
on sejmowego wotum zaufania, to sejm zostaje rozwiązany. Rada Ministrów
ponosi pilot. odpowiedziano�ć przed sejmem (tzw. konstruktywne wotum
nieufna�ci wyrażaniu wotum nieufna�ci musi towarzyszyć wybór nowego
premiera); wotum nieufna�ci można też wyrazić poszczególnym ministrom;
prowadzi politykę wewnętrzna i zagraniczna RAP; do jej kompetencji należ
wszystkie sprawy polityki państwa nie zastrzeżone dla innych organów
państw. i samorządu terytorialnego; wydaje akty normatywne
rozporządzenia i uchwały, które musza pozostawać w zgodzie z ustawami;
ma skład koalicyjny, a sposób jej działania zależy od spójnio�ci partii
koalicyjnych i zakresu poparcia, jakim dysponuj one w sejmie.
Władza ustawodawcza w Polsce
to:
SEJM
Pozycję, skład i zadania sejmu
normuj: Konstytucja mała z 17 X 1992, ordynacja wyborcza z 1993, ustawa
o obowiązkach i prawach posłów i senatorów z 1985 i regulamin sejmu z
1992. Stosownie do zasady podziału władz, sejm (wraz z senatem) stanowi
władzę ustawodawcza; polska wersja tej zasady sytuuje sejm na pierwszym
miejscu w systemie organów państwa. Sejm III RAP składa się z 460 posłów
wybieranych na 4-letniš kadencję w wyborach powszechnych, równych,
bezo�średnich, w głosowaniu tajnym; rozdział mandatów w wielomandatowych
okręgach wyborczych następuje wg zasady proporcjonalno�ci. Kadencja
Sejmu III RAP może ulec przedterminowemu zakończeniu w razie jego
rozwiązania przez prezydenta (może to nastąpić tylko wtedy, gdy sejm nie
jest w stanie powołać lub zaakceptować nowej Rady Ministrów, gdy wyrazi
votum nieufna�ci Radzie Ministrów nie powołując jednoczże�nie nowego
premiera, gdy w terminie 3 miesięcy nie zostanie uchwalony budżet
państwa) lub rozwiązania się sejmu.
SENAT
Druga izba parlamentu,
powołana zgodnie z ustaw nowelizując Konstytucję PRL (IV 1989); składa
się ze 100 senatorów, Senat uczestniczy w procesie ustawodawczym na
zasadzie izby wyższej; ma prawo inicjatywy ustawodawczej; wyraża zgodę
na niektóre decyzje personalne Sejmu; wybiera 2 członków Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji. Pracami Senatu kieruje marszałek i
wicemarszałkowie oraz Konwent seniorów.
Władzę sądowniczą w Polsce
sprawuj sady i trybunały.
SD NAJWYŻSZY:
nadzoruje działano�ć wszystkich sadów: powszechnych i wojskowych,
ustala wykładnię przepisów prawnych,
rozwiązuje zawiłe problemy prawne,
stwierdza ważono�ć wyborów: do sejmu, senatu, prezydenckie i
referendalne.
TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY
Zajmuje się wydawaniem
orzeczeń o zgodo�ci z Konstytucja ustaw oraz innych przepisów prawa
ustanowionych przez organy państwowe.
TRYBUNAŁ STANU
Rozpatruje zarzuty przeciw
osobom piastującym najwyższe stanowiska w państwie. Wstaj przed nim:
prezydent, premier, członkowie zarządu, prezes NIK, prezes NBP,
kierownicy urzędów centralnych.
|
*Ogłoszenia
*Z nich jesteśmy dumni
*Nasi Absolwenci
*Po dzwonku
*Galerie Szkolne
*Zajęcia pozalekcyjne
*Biblioteka
*Gazetka szkolna
*Język Polski
*Chemia
*Fizyka
*Sztuka (prezentacja)
*WoS
*Biologia
*Geografia
*W-F
*Historia
|