Informacje Ogólne

*Strona Główna

*Dane Adresowe

*Dyrekcja Szkoły

*Nauczyciele

*Rada Rodziców

*Samorząd Uczniowski

*Rozkład Dzwonków

*Plan Lekcji

Historia Szkoły

*Historia w pigułce

*O patronie

*Kalendarium

*Historia założenia

 

WŁADZA W POLSCE

 

Władzę w Polsce dzielimy na:

wykonawcza

ustawodawcza

sądowniczą


 

Władzę wykonawcza sprawuje prezydent i rząd; ich pozycja jest w sposób wyra�cny oddzielona. Prezydent jest głowa państwa; wyłania go naród w wyborach powszechnych na 5-letniš kadencję; nie ponosi odpowiedziano�ci politycznej przed sejmem (nie może być odwołany wskutek negatywnej oceny jego polityki); w razie naruszenia konstytucji, ustawy lub popełnienia przestępstwa Zgromadzenie Narodowe może go postawić w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu; w Polsce konstytucja nie przewiduje urzędu wiceprezydenta w razie konieczna�ci zastępstwo prezydenta sprawuje Marszałek Sejmu, a gdy jest to niemożliwe Marszałek Senatu; polska prezydentura przeszła zdecydowana ewolucję; urząd ten przywrócono w 1989, nadając prezydentowi pozycję silna i niezależna od sejmu. Natomiast Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej ograniczyła jego rolę i zadania. Prezydent jest najwyższym przedstawicielem państwa, czuwa nad przestrzeganiem konstytucji, stoi na straży suwerenno�ci i integralna�ci państwa; ma wiele uprawnień w stosunku do parlamentu (m.in. zarządzanie wyborów, inicjatywa ustawodawcza, weto ustawodawcze, rozwiązanie sejmu), rządu (m.in. jego powoływanie) oraz sadów (m.in. powoływanie sędziów, prawo łaski), a także w sprawach polityki zagranicznej (ratyfikacja umów międzynar.) i obronno�ci państwa (zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi, wprowadzanie stanu wojennego i wyjątkowego). Do ważono�ci aktów prawnych prezydenta konieczne jest uzyskanie kontrasygnaty (podpisu) premiera, który w ten sposób przejmuje za nie odpowiedziano�ć wobec sejmu; konstytucja wymienia listę aktów zwolnionych z obowiązku kontrasygnaty. Rada Ministrów (rząd) składa się z prezesa (premiera), wicepremierów i ministrów (resortowych oraz tzw. ministrów bez teki). Prezydent desygnuje premiera i na jego wniosek powołuje Radę Ministrów, następnie konieczne jest uzyskanie wotum zaufania od sejmu. Jeżeli procedura ta nie przyniesie skutku, to prawo wyboru premiera i rządu przechodzi na sejm, jeżeli nie uda się to w ciągu 14 dni, prezydent powołuje rząd, a je�li nie uzyska on sejmowego wotum zaufania, to sejm zostaje rozwiązany. Rada Ministrów ponosi pilot. odpowiedziano�ć przed sejmem (tzw. konstruktywne wotum nieufna�ci wyrażaniu wotum nieufna�ci musi towarzyszyć wybór nowego premiera); wotum nieufna�ci można też wyrazić poszczególnym ministrom; prowadzi politykę wewnętrzna i zagraniczna RAP; do jej kompetencji należ wszystkie sprawy polityki państwa nie zastrzeżone dla innych organów państw. i samorządu terytorialnego; wydaje akty normatywne rozporządzenia i uchwały, które musza pozostawać w zgodzie z ustawami; ma skład koalicyjny, a sposób jej działania zależy od spójnio�ci partii koalicyjnych i zakresu poparcia, jakim dysponuj one w sejmie.

Władza ustawodawcza w Polsce to:

SEJM

Pozycję, skład i zadania sejmu normuj: Konstytucja mała z 17 X 1992, ordynacja wyborcza z 1993, ustawa o obowiązkach i prawach posłów i senatorów z 1985 i regulamin sejmu z 1992. Stosownie do zasady podziału władz, sejm (wraz z senatem) stanowi władzę ustawodawcza; polska wersja tej zasady sytuuje sejm na pierwszym miejscu w systemie organów państwa. Sejm III RAP składa się z 460 posłów wybieranych na 4-letniš kadencję w wyborach powszechnych, równych, bezo�średnich, w głosowaniu tajnym; rozdział mandatów w wielomandatowych okręgach wyborczych następuje wg zasady proporcjonalno�ci. Kadencja Sejmu III RAP może ulec przedterminowemu zakończeniu w razie jego rozwiązania przez prezydenta (może to nastąpić tylko wtedy, gdy sejm nie jest w stanie powołać lub zaakceptować nowej Rady Ministrów, gdy wyrazi votum nieufna�ci Radzie Ministrów nie powołując jednoczże�nie nowego premiera, gdy w terminie 3 miesięcy nie zostanie uchwalony budżet państwa) lub rozwiązania się sejmu.

SENAT

Druga izba parlamentu, powołana zgodnie z ustaw nowelizując Konstytucję PRL (IV 1989); składa się ze 100 senatorów, Senat uczestniczy w procesie ustawodawczym na zasadzie izby wyższej; ma prawo inicjatywy ustawodawczej; wyraża zgodę na niektóre decyzje personalne Sejmu; wybiera 2 członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Pracami Senatu kieruje marszałek i wicemarszałkowie oraz Konwent seniorów.

Władzę sądowniczą w Polsce sprawuj sady i trybunały.

 

SD NAJWYŻSZY:

 

  • nadzoruje działano�ć wszystkich sadów: powszechnych i wojskowych,

  • ustala wykładnię przepisów prawnych,

  • rozwiązuje zawiłe problemy prawne,

  • stwierdza ważono�ć wyborów: do sejmu, senatu, prezydenckie i referendalne.

    TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY

    Zajmuje się wydawaniem orzeczeń o zgodo�ci z Konstytucja ustaw oraz innych przepisów prawa ustanowionych przez organy państwowe.

    TRYBUNAŁ STANU

    Rozpatruje zarzuty przeciw osobom piastującym najwyższe stanowiska w państwie. Wstaj przed nim: prezydent, premier, członkowie zarządu, prezes NIK, prezes NBP, kierownicy urzędów centralnych.

     


  •  





      Aktualności

    *Ogłoszenia

    *Z nich jesteśmy dumni

    *Nasi Absolwenci

    *Po dzwonku

    *Galerie Szkolne

    *Zajęcia pozalekcyjne

    *Biblioteka

    *Gazetka szkolna

    Ciekawostki

    *Język Polski

    *Chemia

    *Fizyka

    *Sztuka (prezentacja)

    *WoS

    *Biologia

    *Geografia

    *W-F

    *Historia